Trapped in Grandma`s house.
Nok er nok; ikke mer fra Grandma`s house nå.
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2005-06-20 23:52:14
    Versjon #2
Utstyr
  • nikon coolpix 5700
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriDiverse
  • Lastet opp
  • Visninger867
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_144032} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (25)
Fred S.

Ikke det, nei. Prøver en svart/hvitt versjon, da....
monica p.

Hallo Fred
Kan ikke fatte at du ikke har fått noen komentarer på dette bildet, er faktisk det beste fra bestemors hus:o)
MEN, jeg tror faktisk jeg ville kuttet fra venstre og fjernet hele den ruta som er på den siden slik at det bare er vinduet med jenta som vises, synes den delen står seg veldig godt alene.
Klarer ikke å bestemme meg helt for farge eller sort/hvitt, men du vet, jeg har jo en forkjærlighet for sort/hvitt bilder da, så det slår nok mest den veien.
Teknisk har jeg ikke så mye som en flekk å utsette noe på engang.
BRA Fred.
Mvh Monica:o)
John Ø.

Skikkelig skummelt bilde. Jeg syntes venstre rute har noe for seg; Gardinen ser nesten ut som et skrikende lite monster. :)
Odd Tore S.

Jeg vet ikke helt jeg, Fred, men jeg tror nesten at dette ble litt for lyst og pent til at jeg helt får følelsen.
Kunne tenkt meg en mørkere tone over det meste, men heller blekere ung dame.
Men vinduet til venstre med speilinger, det er greier det. Litt mer i venstre side, litt karm og mer rustent beslag. Hengsletypen er forresten ganske uvant for meg, slike detaljer må jeg nok sjekke nærmere.
Konklusjonen min blir derfor et motiv med iboende alternativt motiv og store muligheter. Begriper samtidig at det ikke var det du var ute etter her.
Slikt drømmer jeg om på Kilen også, men jeg kommer ikke høyt nok.
Odd Tore
Avsluttet .

Jeg synes sort/hvitt-versjonen absolutt ble best. Tittelen passer godt sammen med den stemningen bildet formidler.............litt spooky.

MvhJRH
Avsluttet .

SH versjonen vinner klart.
Det hele blir mere dramatisk med så gode kontraster. Dessuten er det flott liv i gamle vindusglass. Det har du fått fint fram.

Biledutsnittet faller også i min smak.

Mvh
ARVE
Fred S.

Takk til dere: Kommentarene satt langt inne denne gangen, blir vel en viss materialtrøtthet på et motiv som mer eller mindre er brukt 3 ganger på rad. Hyggelige og varierte kommentarer når det først løsnet, imidlertid.
Må innrømme at jeg liker fargeversjonen best selv, men kan ikke forklare hvorfor. Og ruta til venstre må jag ha med Monica; uten den vil ikke bildet fungere for meg. At jenta burde ha vært blekere er jeg imidlertif helt enig med Odd Tore i; dette bestemorhuset gjør negative saker med hudfargen !

Ellers må dette være et drømmehus for en kunnskapsrik praktiker som deg, Odd Tore. Mange fine detaljer både ute og inne her.

vh fred
Steinulf L.

Tja, dystrere stemning i sv/hv, men liker likevel fargeversjonen best. Litt pirk:Fuglemøkka som renner nediver vinduet burde vært enda lenger fra øynene hennes.
Kurt S.

Heisann.
Det foregår fremdeles skumle ting der nede hos deg, ser jeg-:)
Spøk tilside. Dette ble veldig bra, synes jeg.
Egentlig forstår jeg at kommentarene kan sitte litt langt inne på et bilde som dette. Det er den type bilde som du må sette deg ned å betrakte en stund og ta deg tid til å la stemningen synke inn. Du må kanskje også sette litt fantasi i sving. D.v.s. det er et bilde som krever litt av betrakteren.
Jeg har studert bildet en stund nå. Da jeg begynnte å få kuldegysninger på ryggen og tendenser til å bli mørkredd midt på lyse dagen måtte jeg bare kutte ut -:)
Det jeg synes ble mest skummelt er faktisk blikket til dama. Hele ''settingen'' og omgivelsene rundt gjør imidlertid sitt til å forsterke stemningen. Har litt vanskelig for å sette ord på akkurat hvilken stemning det er.
Tror jeg foretrekker fargeversjonen.
Veldig bra jobba og et ''knallbra'' bilde.
Mvh Kurt
Kristoffer L.

Som del av serien om Grandma's house fungerer bildet bra, selv om spooky-faktoren nok er lavere her.

Skulle det stått som et frittstående bilde, uten noen bindinger til Grandma, ville jeg være fristet til å si meg enig med Monica P. Men da blir det et annet bilde, et portrett av en pen jente.

Hvordan en snur og vender på det, er det et godt bilde, et bilde som trekker betrakteren inn.

- Kristoffer
Ivar B.

veldig bra gjort. jeg må selv si at jeg liker bedre farge verisjonen, syns det blit litt for få kontraster i sort\hvitt bildet.
Fred S.

Takk igjen: Må bare inn for å korrigere Steinulf; som ser fuglemøkk på vinduet: Enten må du pusse brillene, Steiunulf, eller så er det ettervirkningene av all rødvinen til lunsj i Toscana som sitter igjen: Det hvite er reflekser i vinduet; lysflekker mellom mørke trær. Også en del hvit, avskallet maling på vinduet, men selve ''møkka'' er altså reflekser. (Tilsvarende refl. i det andre vinduet)
Med et polafilter hadde dette vært borte, og da hadde det blitt et annet bilde. Jeg foretrekker det slik det er nå; det gir mer liv til bildet.

vh fred
Cristina B.

Fargeversjonen falt best i smak hos meg.
Denne gangen synes jeg ikke bildet er noe skummelt, og jenta ser enten ut som hun kjeder seg, tankefull eller venter med håp på at noen kommer...
Jeg vil ikke ha henne blekere, fordi jeg liker de varme fargetonene.
Alle bildene fra bestemors hus er bra, nettopp fordi de er så ulike og forteller ulike historier, og jeg lar meg lett rive med av dine bilder, da bildene setter fantasien lett i sving.
Heller ikke noe kutting. Bildet er perfekt som det er.
mvh Cristina
Morten R.

Vakkert vakkert vakkert.

Liker farge versjonen best. Håper du har flere i denne serien.

- Morten
Kjartan T.

Hei Fred, har nå hatt tid til å sett gjennom denne serien din, og jeg må si at dette var det som festet seg best hos meg. Synes de øvrige bildene ble litt for oppstilt, og på den måten også litt komisk. Dette ble imidlertid veldig autentisk for mine syns- og hjerneceller.

Tror speilinger/reflekser, rot og ødelagte gardiner gjør det hele veldig ekte. Sammen med det litt triste, innestengte utrykket til jenta så ble dette verd å betrakte for meg. Kan sitte lenge å la tankene og øynene vandre i dette bildet.
Fred S.

Takk for kommentarer ; igjen må jeg si noe; denne gangen til Kjartan. Fint at du liker dette bildet best, forsåvidt; det er vel det som kan oppfattes som mest følsomt. Vær samtidig klar over at de tre andre er ment å skulle være ''komiske''; de er på en måte ''parodier'' over stereotype situasjoner vi kjenner fra f.eks. film; og i disse tilfellene westerns og skrekk/thriller-sjangrene. Ja, de ER oppstilte, og skal være det.
Tror dette har litt med nordmenns litt omstendelige sans for humor: Ta f.eks bildet ''stay away from my pretty, lil`daughters...) Akkurat nå og ca. tre timer til ligger det på ''førstesida'' ( featured photos) på www.photosig.com
Hvis du leser kommentarene der, vil du finne ut at bildet oppfattes på en litt annen måte av kommentatorene der; de ser det humoristiske/parodiske i bildet på en litt annen måte, og er faktisk mer positivt opptatt av selve den oppstilte situasjonen enn negativt opptatt av en utbrent ulltrøye.
Alle fotosider utvikler sin særegne kultur; derfor kan det være nyttig, både som en korreks og som inspirasjon å legge ut bilder flere steder.

vh fred
Kjartan T.

Takk for en grundig orientering. Ja, og det var lærerikt å se på den engelske fotosiden. Jeg har nok tatt dine bilder for alvorlig:) men jeg trøster meg med at det er det flere som har gjort her på Foto.no.

Samtidig er det jo greit å tenke på, og ha med seg videre, at humoren bak må forklares til enkelte av oss. Jeg tok den jaggu ikke. Et av bildene dine ligner veldig på en filmplakat fra en av Hitchcocks filmer (fortsatt gode filmer - selv om bildene kan bli litt stiliserte). Det bildet ser for meg mer ut som et plagiat enn en parodi i mine øyne... Selv om jenta med pistolen, på et annet bilde, jo nå i ettertid selvfølgelig er helt corny.
Fred S.

Kjartan; jeg håper da virkelig at du tar bildene mine alvorlig, jeg vil jo ''noe'' med dem, som de fleste andre her. Det du /dere ikke skal gjøre, er å lete etter noen dypere mening i bildene mine, og det var kanskje det du siktet til med uttrykket ''ta alvorlig''. Jeg er til tider egentlig ganske overflatisk, og denne serien her var nærmest en improvisert ''artighet'' : Jeg fikk assistanse av to kjempetrivelige tidligere elever som begge har et visst ''dramatisk'' talent; eieren av det gamle huset vi filmet ved var sporty nok til å stille opp på ''vill vest-bildet'', og jeg fikk et par morsomme timer bak kamera.

Inspirasjonen til de arrangerte situasjonen kom fra, som du alt har skjønt, klisjeer fra gamle ( og nye) filmer, og , joda, gjerne filmplakater. Slike plakater fra 50-tallet er jo nesten en parodi på seg selv hvis en ser dem igjen i dag; men andre har holdt seg utrolig bra når det gjelder visuell ''kraft''. Vet f.eks. at det er flere her inne som husker plakaten til ''De dødes tjern'' fra sist på femti-tallet; Henny Moan i hvit, sid kjole skridende gjennom skogen mot tjernet.... Slike bilder fester seg, og kan brukes senere.
Du har festet deg ved en Hitchcock-plakat. Vet ikke hvilken, men jeg har helt sikkert sett den, Psycho eller Fuglene, muligens. Så plagiat, parodi, etterligning, ide, inspirasjon: Kall det hva du vil; men alle tror jeg går rundt med et arsenal av bilder inne i hodet, bilder som en eller annen gang har gjort inntrykk. Kanskje hender det at vi som fotograferer prøver å hente fram i det minste fliker av disse bildene når vi leter etter våre favoritt-motiver.
Nei; nå blir jeg for ''filosofisk'', du/ dere skjønner vel stort sett hva jeg mener.

vh fred
Anniken S.

Her er vi tatt rett inn i en scene fra en riktig rysare som i hvertfall fasinerte meg. Den unge damen hadde et litt dukkeaktig utrykk som gjorde henne så sårbar og skummel på en gang. Liker serien din og smiler godt av de western inspirerte settingene. Jeg digger nå engang oppstilte bilder og planlagte settinger, så dette blir helt min stil.
Du får nyte de tilmålte 8 ukene du har disposisjon....
Kjartan T.

Ja, forstår hva du mener, og jeg er 100% enig i at bildene vi har sett påvirker oss når vi står med kameraet i hånden. Stå på, og ha det morsomt med fotograferinga for det er vel det viktigste for å få bra resultat.
Fred S.

Takker: og Anniken; hvor har du vært ? Har ikke sett noe til deg på lenge. Disse bildene må jo være midt i din gate, og venter spent på tilsvarende utspill fra deg. Pausen har vært lang nok nå.

vh fred
Anniken S.

Du har så rett så rett Fred, men disse kjedelige oppdragene med konfirmanter, dåp og bryllup skaper ikke helt de bildene jeg ønsker å presentere. Du er så absolutt i min gate, kan ikke tenke meg noe mer fasinerende enn denne stilen her. Rett i hjerterota. Får samle vennineflokken og lage noen nye settinger. Takk for inspirasjonen :)
Stig B.

Har ikke sett hele serien, er ikke like filosofisk som de fleste andre her. Sunnmøringer ser kun etter om det er salgbart eller ikke :-).

Likte uttrykket. For meg må begge vinduene må være med for å gi denne følelsen av innestengt ensomhet.

Bildet er ''salgbart'' til meg.

Mvh Stig
Wenche S.

Dette er et bilde i min smak, liker S/H varianten meget godt. Du får frem det lille grøsset på ryggen, det lille ekstra som gjør at en blir nysgjerrig å vil inn men samtidig ikke helt tørr...veldig bra bilde
Fred S.

Tusen takk for kommentarer til Anniken, Stig og Wenche. Hvor er dere Anniken og Stig; er det ikke på tide å avslutte ferien nå ?
Og Wenche; hjertelig takk for kommentarer på to bilder. Hyggelig at de inspirerer deg.

vh fred
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu